Kig ikke KUN på prisen

Vores reklamesfære domineres af fokusering på pris: rabat, tilbud, discount. Men det er ikke altid, at en lavere købspris også på længere sigt viser sig at være billigst. Pris og kvalitet hænger som regel sammen, og det er derfor vigtigt at vurdere, hvad man får for pengene.

Billigt kan koste dyrt.

Det er fint, at man kan få et billigt webhotel til bare 19 kr. om måneden; det kan fint levere plads til din private blog og billeder af familie og husdyr. Men tænk dig om, før du smider din firmawebside på de billigste hoteller. Du er ikke garanteret adgang, for til så lav pris må man regne med at serveren er utilgængelig med mellemrum: opdateringer, hackerangreb, fejl i systemer, overbelastning…

Forestil dig så, at en potentiel kunde lige vil tjekke dig ud og derfor finder dit firmas hjemmeside. Din side er desværre nede, så derfor går han videre til den næste potentielle everandør på listen.

Eller du lancerer et nyt produkt med henvisning til din webside og lige netop denne dag, lukker de for den server dine sider ligger på.

Hvor meget har du så sparet?

Vurder varens kvalitet efter garantien

Som forbruger siger købeloven at du har 2 års reklamationsret, det er altså ikke nogen garanti, men en ret til at reklamere. Og den gælder IKKE for B2B-salg! De to år er endda delt op, sådan at du som forbruger efter de 6 måneder selv skal bevise, at det er en fabrikationsfejl og ikke en fejl opstået på grund af din brug af varen.

Derfor duer det altså ikke, at du går rundt og tror at du har 2 års garanti, for det er noget helt andet.

Kigger man på forbrugerelektronik generelt – og computere i særdeleshed – så er leverandørens garanti en væsentlig indikator for varens kvalitet. Eller i hvert for hvor stor sandsynlighed der er for at det købte produkt har en fabrikationsfejl.

Fabrikanten laver en beregning på, hvornår det er dyrere at give garanti end at lade være. Så hvis fabrikanten giver 2 år garanti (og her er der tale om garanti), så er dels meget lille sandsynlighed for at produtet udviser fejl – med efterfølgende reparationsperiode – og dels en sikkerhed for at du ikke får smidt en uventet ekstraudgift i hovedet.

Vurder altid pris og kvalitet sammen.

5 gode råd

  1. Sæt dig ind i produktet eller spørg om råd hos fagmænd
  2. Vurder den langsigtede pris
  3. Vurder hvor prisen er barberet
  4. Vurder værdien af produktet for dig
  5. Check nettet for positiv/negativ omtale

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.