Fra Gmail/M365 til Proton
En meget vigtig del af mit “Big Texit”-projekt har været at flytte mine data væk fra USA. Både mail og sky/cloud. Men det er også en del af projektet, der er mere besværlig at håndtere.
For det første er der ingen tvivl om, at Mastodonterne på hver deres måde har formået at lave gode redskaber. Både Gmail og M365 mail er vanvittig nem at sætte op og bruge i det daglige.
Og de har bare fungeret for mig i rigtig mange år.
Men tilliden er brudt og jeg vil ikke mere.
Ikke mere tillid
Jeg vil eje mine data. Andre skal ikke kunne snage i dem. Så længe mine data på nogen måde er forbundet med amerikanske virksomheder, kan jeg ikke være sikker. Det er et faktum.
Jeg vil også gerne slippe for den påtvungne AI/LLM. Mine data skal ikke bruges til oplæring af modeller – og jeg vil ikke tvangsfordres med deres robotter.
Jeg er ikke imod automatisering. Faktisk bruger jeg det meget, men kun de steder, hvor det giver mening for mig. Og jeg er dødtræt af at stort set alle onlinetjenester først skal markedsføre deres “AI-integration” og bagefter gøre mig opmærksom på den hvert andet øjeblik – i programmet/tjenesten!
Oveni det, så har den seneste version af Outlook har for mig været et stort tilbageskridt i forhold til funktioner, så det har bestemt gjort det lettere at skifte den ud.

Gode alternativer
Som jeg har nævnt i tidligere artikler, så har jeg efterhånden fundet alternativer til det meste. Ikke det hele, men det meste.
Og med Proton var der en mulighed for at rykke samlet:
- Mail,
- kalender,
- skylager/backup,
- adgangskode-gemmer og
- VPN.
Samlet i én løsning, hostet i Europa og med datasikkerhed i fokus.
Prismæssigt er der ikke den store forskel fra konkurrenterne. Men da jeg samler flere løsninger i en pakke og samtidig skifter Officepakken ud med LibreOffice, så giver det alligevel en besparelse, når det er hele er flyttet.
Så nu har jeg taget skridtet.
Gmail til Proton
Første skridt var min private Gmail. Med Protons Easy switch var det en helt utrolig nem omgang.
Jeg har valgt – i første omgang – at beholde proton.me (eller pm.me) – som domæne for min private mail. Min Gmail hed også bare @gmail.com. Men jeg ændrer det nok snart, for det gør det unægteligt noget kompliceret, at det ikke er på eget domæne. Jeg kunne jo snildt have haft en @ellegaard-larsen.dk mail. Men mere om det senere.
Først import af al eksisterende mail og kontakter, men det sker i baggrunden mellem de to tjenester. Det tager lidt tid, men man behøver ikke overvåge det.
Derefter viderestilling af alt fremtidig fra Gmail til den nye Proton. Meget nemt!
Hvad der ikke er nemt, er at få ændret alle de steder, hvor min Gmail har været brugt. For det er OVERALT. Jeg retter efterhånden som jeg kan se, at der kommer nye mails ind via Gmail.
Men da jeg ikke kan slippe fuldstændig fra Gmail – fx kræver mit engagement i WordPress.org en Gmail-konto – så er jeg ikke så bekymret for det.
Mine data i Google Drive flytter over i min egne NextCloud, som jeg har skrevet om tidligere.
Og da jeg nu havde prøvet systemet af og fundet det tilfredsstillende, så var jeg klar til det næste skridt: firmamailen.
Fordele ved eget domæne
Det var så nemt i sin tid bare at få en Hotmail- eller Gmail-adresse. Eller en Yahoo eller Stofa-net.
Problemet er bare, at man er på den, når man skifter udbyder. Når man ikke længere er berettiget til en mail på et bestemt domæne, så skal man ikke bare til at hente sin mail et nyt sted – man skal også have ændret adresse ALLE de steder, der steder mail til den gamle.
Og ved du reelt i dag, hvor mange steder det er?
Et .dk-domæne koster kun 100 kr om året. Og med mailen knyttet til dit eget domæne, så skal du ikke ændre din email nogen steder mere. Det skal kun i opsætningen af navneserveren for dit domæne, så komme din mail frem til dig hos din nye mailudbyder. Det er smart – og jeg ville ønske jeg selv have tænkt på det med min private mailadresse …
M365 til Proton
Her har jeg fra starten været noget mere nervøs. Min firmamail kan jo ikke være nede i et par dage og jeg skal kunne svare på mails fra mit eget domæne.
Opsætning af mail-adresser i Proton var nemt nok og det samme var opsætning af DNS. Så nu kom nye mails ind.
Men jeg ville jo have de gamle mails med over, både modtagne og afsendte. Fra min personlige og to delte indbakker (fra en tid med ambitioner).
Easy Switch burde kunne løse den opgave også. Men den blev ved med at ville tage min gamle Hotmail(!), for det er den Microsoft-konto, der bliver brugt til login i Windows. I tredje forsøg lykkedes det dog at få den til at spørge om en alternativ mail – og så spillede det.
Kontakter var overført i løbet af ingen tid, det samme var kalender-aftaler. De små 30.000 mails tog dog lidt længere tid. Og jeg kan varmt anbefale, at du laver en GRUNDIG oprydning inden du sætter gang i migreringen. For det tager tid.
Men de første mails kom hurtigt ind i Proton Mail og herefter kunne jeg bare gå i gang med dagens opgaver. Efter 3-4 timer var alle mails overført, fra alle tre indbakker til en.
Jeg har efterfølgende opsat mapper i Proton og lavet regler for at flytte mails sendt til de tidligere delte indbakker til hver deres egen folder. Det gør det lettere for mig at holde styr på dem.
Samtidig har jeg også skilt mine ekstra domæner ud på hver deres folder, så jeg nu kan se, hvem afsender havde tænkt sig at komme i kontakt med. Det har jeg ikke brugt tid på tidligere.
OneDrive til Proton Cloud
Her kommer udfordringen. Ikke at det er svært – det tager bare uendelig lang tid!
Min samlede OneDrive er på knap en 1TB. Det er mere end jeg har plads til på min laptop, så det er foregået i etaper. Første hente en række mapper ned, derefter overføre til Proton og tjekke synkronisering, og til slut slette i OneDrive.
Med knap 1TB tager den proces laang tid. Synkron En stor del af det er WordPress installationer i et udviklingsmiljø, der består af rigtig mange små filer. Det betyder ‘handshake’ for hver enkelt fil, hvilket tager tid. Det gør ikke ret stor forskel med internethastighed i den her sammenhæng, for det kan kun udnyttes ved store filer. Og så tager det bare lang tid.
Hvis man har en masse små filer, der ikke skal være tilgængelige altid, så kan jeg kraftigt anbefale, at man samler dem i zip-filer. Det kan der spares RIGTIG meget tid ved.
Min personlige OneDrive er – som tidligere nævnt mit Google drive – allerede synkroniseret til NextCloud.
Jeg er nu næsten i mål med at flytte både privat og firmadata væk fra de amerikanske mastodonter. Næste skridt er adgangskoder og VPN.





