Fra pull til push på internet?
De seneste søgestatistikker fra Nielsenviser en nedgang i antallet af søgninger på 16% set over alle maskinerne som en helhed i forhold til sidste år. Der bliver stadig søgt rigtig meget, men det er en signifikant nedgang, og hvorfor mon det?
Mit bud er at vi i stedet henter informationerne fra de sociale medier; i stedet for selv at søge læser/ser vi alt det som vi får anbefalet via Facebook, Twitter og lignende. Vi trækker det ikke selv, det bliver skubbet frem foran os.
Business Insider har fornylig offentliggjort en statistik der viser, at der nu for første gang er blevet brugt mere tid hos Facebook end hos Google blandt de amerikanske brugere. De tilsvarende tal for Storbritannien har længe vist tilsvarende tendens, sidste tal viste at hver femte viste side var en Facebook-side.
Vi er altså ved at holde op med at søge information via søgningerne i Google, Yahoo!, Bing osv. Vi trækker ikke nær så meget information ned, uanset om det nu er til opgaveløsning, produktsøgning eller planløs surfing. Eller rettere sagt, de to første er nok der vi stadig bruger søgningerne, men den planløse websurfing er ved at blive afløst.
Vores behov for “interessant information, som vi ikke vidste vi gerne ville vide”, “sjovt indhold, som vi har glemt om lidt” og “den hype, vi gerne vil kunne snakke med om” dækkes nu af Facebook, Twitter og andre sociale medier.
Her får vi informationer præsenteret i en letfordøjelig form og oveni købet anbefalet af de personer der står os nær, uanset om deter arbejdsrelateret via Twitter eller mere fritidsorienteret og familiært via Facebook. “Vi synes om” og gør det derved interessant for andre med samme holdning, værdier og interesser.
På den måde har vi opnået det, som Google har forsøgt med deres avancerede algoritmer: det mest interessante bliver præsenteret lige for næsen af os.
Vi er gået fra at være aktivt søgende til at være passivt modtagende. Til gengæld er vi så aktivt anbefalende, hvor vi førhen var mere passive og uengagerede i at komme med vores anbefalinger.
Er det en god udvikling – eller hvad? Det vil i hvert ændre måden det internetbaserede indhold skal præsenteres.