FRAM og Kon-Tiki

Dag #2. Søndag var det gode vejr væk. Overskyet og regnvejr næsten hele dagen: perfekt museumsvejr!

Så vi tog bussen hele vejen ud til Bygdoya – sammen med en busfuld franske skoleelever! 😆 Men de var nu mere interesserede i at spille på deres mobiler end at se på det smukke landskab og de flotte huse.

Offentlig transport i Oslo er fremragende. En god app – ‘Ruter‘ – god skiltning og regelmæssige og præcise afgange. En billet dækker en eller flere zoner og gælder for både bus, sporvogne og lokale færger. Desuden en veludbygget bycykel. Det har vi brugt flittigt og med glæde.

Altså med bus til Bygdoya. Vi kunne også have taget en færge, men bussen var tættere på hotellet og lidt billigere.

Øen kaldes også Museumsøen, da der findes en hel del museer samlet her. Udover de to, vi så, er der et vikingeskib (lukket indtil 2026), maritimt museum, et arbejdende lokalhistorisk og vist et par stykker mere.

Kon-Tiki museet

Kon-Tiki var en stor oplevelse for mig, da jeg har gennemlæst hans bog om rejsen flere gange og med tilbageholdt åndedræt. At se denne tømmerflåde IRL gav en ekstra dimension, for det er dæleme ikke meget plads til fem personer. Og da slet ikke på et voldsomt ocean og så i 101 dage!

En vanvittig ide om de første menneskers migration blev bevist med dette mindst lige så vanvittige projekt.

Og bagefter gjorde han det så igen med Ra og Tigris …

Museet indeholder også en udstilling om Påskeøen og de mysterier, der knytter sig til de store stenstatuer og øens første beboere. Bestemt også værd at bruge tid på, men ikke så stor en oplevelse.

FRAM museet

FRAM museet er bygget op om skibet FRAM. Fridtjof Nansen, Otto Sverdrup og Roald Amundsen skiftedes til at udforske nye områder i både Arktis og Antarktis på dette fantastiske skib, designet og bygget af Colin Archer.

Udstillingen giver adgang til at gå rundt om og på skibet, der er omgivet af en stor mængde billeder og plancher, der fortæller de mange historier. Og mens man står på dækket, giver lyde og projektioner en fornemmelse af, hvordan det har været at sejle i stormvejr eller glide gennem isen.

Der var rigtig mange mennesker – bland andet en del franske skoleelever – så det blev ret hurtigt lidt trangt. På skibet er der en stor og flot skibsklokke, som man kan nå fra dækket. Og den blev der selvfølgelig ringet med flittigt, højt og larmende.

Så vi kom ret hurtigt rundt og ud igen. Det var stadig lidt småregn, så vi købte en kop kaffe og sad i læ og drak den, sammen med en medbragt banan og kiks.

På tilbagevejen gik vi ned og tog færgen. Det skete sammen med en gruppe amerikanske turister, der var på rundtur i Skandinavien: København – Oslo – Stokholm – København på lidt over en uge. Men så har man da også set det vigtigste! De var dog alle enige om, at der bestemt var meget mere at komme efter i Skandinavien end det, de kunne må at se.

Kaffepause og aftensmad

En kort kaffepause på Kaffebrenneriet i Hieronymus Heyerdahls gate, en cafekæde vi blev ret glade for. De ligger rigtig mange steder i Oslo, deres kaffe er god og de har rigtig gode kager.

Herefter tilbage på hotellet til et par timer med benene oppe. Det blev ret hurtig standard, for det var et dejligt hotel og vi (især Vivi) er ikke vant til at gå så langt til daglig.

Efter et par timers afslapning gik turen mod aftensmad. Vivi havde fundet en spændende italiensk restaurant der annoncerede med ‘social dining’ og havde gode omtaler. Desværre var der også fyldt op, så vi ved ikke om de gode omtaler holder.

I stedet gik vi lidt tilbage og fandt ved et tilfælde en lille, uanseelig indisk restaurant. Og hvilket fund! Det blev til en perlerække af små retter, der bare blev bedre og bedre. Hyggelig atmosfære og god servering, så vi kan bestemt anbefale Barish Cocktail & Matbar.

TitelKategoriAdresseBeskrivelseLink

Similar Posts