Telefonsælgere irriterer mig!
Jeg er normalt meget forstående, for det må være temmelig træls job at skulle sælge aviser over telefonen, men ind imellem er det altså svært at lave en høflig afvisning – og det er udelukkende sælgerens skyld!
Som erhvervsdrivende er man jaget vildt, når det gælder telefonsælgere. De ringer ganske vist ikke midt i maden, men ellers kan de hurtigt komme til at tage temmelig meget tid.
Jeg har indenfor den sidste uge talt med repræsentanter for:
- Telia Erhverv
- Jyllandsposten
- Børsen
- Telenor
Telia har kontaktet mig ikke mindre en tre gange i løbet af ugen, men herom i et seperat indlæg. Det er så ekstremt, at de fortjener deres eget hade-indlæg.
Der findes flere forskellige slags sælgere, nogen gode og alt for mange dårlige!
Den gode sælger præsentere sig selv og sit produkt, og accepterer i løbet af meget kort tid mit afslag. Dem kan jeg godt være høflige overfor, som regel endda smilende imens.
Men de andre sælgere, de kan virkelig få mit pis i kog. Lad mig se om ikke jeg kanridse deres fejl op kort her:
- De præsenterer sig ikke.
De siger måske “Hej Morten” og begynder så på deres salgstale, som starter med at fastslå mit problem eller det jeg nu mangler. - De insisterer på ikke at ville sælge.
Har jegtralvt forsøger jeg ret jhurtigt at nå frem til hvad det er de sælger. Men de bliver ved med at påstå at de ikke vil sælge mignoget, men bare forære mig et eller andet. Yeah, right! - De spilder min tid
I stedet for at komme til sagen, insisterer de på at ville komme med hele den lange salgstale. Jeg har travlt, og vil gerne bare skære igennem, men nej… - De accepterer ikke mit nej
Ret hurtigt får jeg indsneget et “Nej tak, jeg er ikke interesseret”, men det bliver brutalt ignoreret. Jeg har jo ikke hørt alle produktets fortræffeligheder, så jeg træffer valget på et forkert grundlag. Selvfølgelig har jeg da brug for at min enmands-virksomhed har en avis liggende fremme, og den kan endda være der allerede kl. 7 om morgenen!
Når vi når hertil bliver jeg vred! Jeg HAR forsøgt at være venlig, gøre dem opmærksom på at de spilder min tid, og at jeg OVERHOVEDET ikke er interesseret, men det rager dem en høstblomst – så skælder jeg ud!
De får en gevaldig skideballe og besked på ALDRIG at forsøge at kontakte mig igen, de har ødelagt enhver respekt jeg havde for det produkt de vil sælge, og skabt endnu en dårlig oplevelse med en telefonsælger.
– og alligevel taler jeg venligt til den næste der ringer op, for sådan er jeg nu en gang opdraget… :-)