Pcmand Kabel
|

Sjuskede IT-folk skæmmer branchen!

Jeg kommer med jævne mellemrum ud til nye kunder, der tidligere har gjort brug af en anden IT-konsulent. Og helt ærligt, jeg bliver gang på gang rystet over de ting jeg ser!

Alt for tit er de blevet solgt nogle vildt overdimensionerede systemer – værste eksempel er en landmand med en enkelt ansat, der var blevet solgt en specialtilpasset XAL-løsning til at hÃ¥ndtere hans regnskab med. Og det var blevet installeret pÃ¥ en arbejdsstation, der kunne hÃ¥ndtere endog MEGET store tegninger i AutoCAD…

Et ekstremt tilfælde, men der er alt for mange af tilfælde der er knapt så ekstreme og alligevel tydeligt er et bevidst overdimensioneret salg.

Det er ikke problemer, der pÃ¥virker mig sÃ¥ meget, det er blot kunden der er blevet snydt. For mig er det langt værre, nÃ¥r de selvbestaltede ‘specialister’ ikke kan finde ud af at lave korrekte installationer.

Jeg sidder lige nu og kæmper med en migrering af Small Business Server. Det er et kildent projekt, for tidligere erfaringer siger at hvis der gÃ¥r noget galt undervejs kan man ende UDEN en funktionsdygtig server – og være nødt til at indlæse fra den seneste komplette backup. Det betyder relativt lang og unødvendig nedetid pÃ¥ noget som ømfindtligt som en virksomheds mailserver.

Årsagen til at denne migrering ikke bare går som smurt i olie er, at den oprindelige installation er fuld af fejl. Eller rettere sagt, der er lavet en masse forskellige hovsa-løsninger. Små lette genveje, der har kunne løse et umiddelbart symptom, men som ikke har taget fat ved selve årsager til problemet.

Hvis en tjeneste kommer med med gentagne fejl i loggen, så er det jo nok fordi der er et problem et eller andet sted. Få løst problemet i stedet for bare at slå tjenesten fra.

I den modsatte ende finder vi systemer, der ikke skal lave ret meget andet end lokal fil og printerhåndtering, men som alligevel har exchange, sharepoint, web, ftp, fandens og hans moster kørende; alt sammen unødvendig brug af ressource og potentielle adgangsveje for uønskede gæster. Installer det nødvendige og få resten slået fra.

– og lad mig endelig ikke komme igang med problemer med manglende dokumentation!

Similar Posts

3 Comments

  1. Nøj, hvor jeg kender det – bÃ¥de som tidligere IT konsulent og som nuværende psykoterapeut. Men det er jo en af ulemperne ved at titlerne ikke er beskyttet!

    Det er sÃ¥dan en lettelse, nÃ¥r jeg hører positivt en sjælden gang om tidligere behandlingsforløb, som har Ã¥bnet op og givet værktøjer, sÃ¥ folk er blevet sultne pÃ¥ endnu mere kvalificeret hjælp til dem selv eller deres parforhold. Og det samme gælder IT branchen – hvis man har positive erfaringer er det nemmere at bestille hjælp igen.

    Som en sidebemærkning er det jo en luksus at kende dygtige folk, sÃ¥ nÃ¥r man møder sÃ¥dan en som dig, er det om at holde fast. SÃ¥ ved jeg, at tingene bliver gjort ordentligt 🙂

    Mange hilsner en medlidende 🙂
    Mette

  2. Hej Morten,

    Hvor har du ret, jeg har brugt rigtigt meget energi pÃ¥ at ærgre mig pÃ¥ kundernes vegne – det er jeg sÃ¥ smÃ¥t ved at komme over. Men jeg bliver ofte flov pÃ¥ “standens” vegne nÃ¥r jeg ser hvad der er installeret rundt omkring.

    Ofte er det folk/konsulenter der ikke ved hvad de laver og lader kunderne være forsøgspersoner, eller værre endnu, simpelthen forsøger at overbevise kunden om at “sÃ¥dan er det” for at skjule egne mangler og evner.

    En anden type er “det er vi da ligeglade med” konsulenterne, seneste eksempel var en kunder der skulle have nyt CRM system. CRM konsulenterne kommer ud, installere MSSQL pÃ¥ C: pÃ¥ domaincontrolleren hvor der er 2,5Gb ledig plads. Derefter kører han igen, for nu virker hans del. (Kunden har 8 servere, bl.a. ogsÃ¥ en dedikeret MSSQL-server.)

    To dage efter er der ikke noget der virker for nu er drevet fyldt op, “ja det tænkte jeg nok ville ske” var hans kommentar, “men nu har vi jo ikke ansvaret for driften af Jeres servere”. Grrrr… Hvad med ansvaret for at kigge i dokumentationen eller spørge os med det daglige ansvar?

    Med hensyn til den manglende dokumentation, jeg har aldrig frostået hvad der får konsulenter til at sige nej tak til at sende en faktura for at skrive deres viden ned!

    Stor hilsen
    /Brian

Comments are closed.