Kan du holde på en hemmelighed?
En hemmelighed om kundepleje?
Så kom herhen. Nej, kom helt herhen, så skal jeg fortælle dig det. Og du lover ikke at fortælle det videre?
Jeg holder næsten alle minde kundemøder på cafe!
Nå, det vidste du godt? Men det er jo heller ikke nogen hemmelighed, og det var heller det, jeg vil fortælle dig. Nej, det handler om hvorfor, jeg tager dem med på cafe.
Hvad? Ja, kaffen er væsentlig bedre end på kontoret, men det er ikke derfor – ikke kun, i hvert fald. :-)
At tage kundemødet på en cafe, stiller mig en i gunstig position til at hente opgaven hjem. Så simpelt er det!
Hvorfor? Så, nu er du interesseret? Okay, så fortæller jeg hemmeligheden.
Kunden står i gæld til mig
Jeg inviterer på cafe og jeg betaler. Det er ikke den store udgift, men havde vi holdt mødet på mit kontor, havde kaffen været en selvfølge. Nu er der et åbenlyst køb involveret og kunden starter allerede med ubevidst at stå i gæld til mig.
Ikke meget, men det handler om nudging, det her.
Kunden er koncentreret
Havde vi holdt mødet på kundens eller mit kontor, ville ventende opgaver hele tiden være i baghovedet. En kollega med et hurtigt spørgsmål, en telefon der ringer – alt sammen er med til tage fokus fra vores møde.
Det kræver selvfølgelig at du vælger cafeen med omhu, for der skal ikke være for mange forstyrrelser her. Og mødet skal helst være tidligt om morgenen. Det giver ro og koncentration. I Aalborg foretrækker jeg Behag din Smag eller Cafe Ulla Terkelsen, men du finder hurtigt dine egne favoritter.
Kunden er på neutral grund
I modsætning til et møde på enten kundens eller mit kontor, hvor en af os ville have en lille hjemmebanefordel, så er vi nu på neutral grund – det tror kunden i hvert fald.
I virkeligheden har jeg jo valgt et af mine favoritsteder, hvor jeg kommer ofte. Og hvor jeg mange gange før har holdt tilsvarende møder
Så jeg er reelt på hjemmebane.
Skaler med forsigtighed
Det virker især godt på mindre kunder, der ikke er så vant til opmærksom fra deres leverandører. Men det virker faktisk også forbavsende langt op i hierarkiet.
Er det en stor virksomhed eller stor ordre, så kan en let frokost være et alternativ. Men lad være med at gå længere end det. For det første bliver gældsforholdet for tydeligt og koncentrationen formindsket, for det andet risikerer du at blive forsidehistorie, hvis du tager den for langt…
Som du måske har opfattet, så er jeg ikke så god til at holde på mine egne forretningshemmeligheder. Og faktisk så slutter jeg ofte den slags møder af med at fortælle kunden om det, jeg har beskrevet ovenover.
Altså, afsløre hemmeligheden.
Men ligesom med en dygtig tryllekunstner, så forsvinder magien ikke fordi det bliver afsløret. Illusionen er stadig intakt og påvirkningen er jo allerede sket – men der er instant tillid, lige der!
Skal vi mødes til en kop kaffe? Jeg bestemmer hvor! ;-)