Sjuskede IT-folk skæmmer branchen!
Jeg kommer med jævne mellemrum ud til nye kunder, der tidligere har gjort brug af en anden IT-konsulent. Og helt ærligt, jeg bliver gang på gang rystet over de ting jeg ser!
Alt for tit er de blevet solgt nogle vildt overdimensionerede systemer – værste eksempel er en landmand med en enkelt ansat, der var blevet solgt en specialtilpasset XAL-løsning til at håndtere hans regnskab med. Og det var blevet installeret på en arbejdsstation, der kunne håndtere endog MEGET store tegninger i AutoCAD…
Et ekstremt tilfælde, men der er alt for mange af tilfælde der er knapt så ekstreme og alligevel tydeligt er et bevidst overdimensioneret salg.
Det er ikke problemer, der påvirker mig så meget, det er blot kunden der er blevet snydt. For mig er det langt værre, når de selvbestaltede ‘specialister’ ikke kan finde ud af at lave korrekte installationer.
Jeg sidder lige nu og kæmper med en migrering af Small Business Server. Det er et kildent projekt, for tidligere erfaringer siger at hvis der går noget galt undervejs kan man ende UDEN en funktionsdygtig server – og være nødt til at indlæse fra den seneste komplette backup. Det betyder relativt lang og unødvendig nedetid på noget som ømfindtligt som en virksomheds mailserver.
Årsagen til at denne migrering ikke bare går som smurt i olie er, at den oprindelige installation er fuld af fejl. Eller rettere sagt, der er lavet en masse forskellige hovsa-løsninger. Små lette genveje, der har kunne løse et umiddelbart symptom, men som ikke har taget fat ved selve årsager til problemet.
Hvis en tjeneste kommer med med gentagne fejl i loggen, så er det jo nok fordi der er et problem et eller andet sted. Få løst problemet i stedet for bare at slå tjenesten fra.
I den modsatte ende finder vi systemer, der ikke skal lave ret meget andet end lokal fil og printerhåndtering, men som alligevel har exchange, sharepoint, web, ftp, fandens og hans moster kørende; alt sammen unødvendig brug af ressource og potentielle adgangsveje for uønskede gæster. Installer det nødvendige og få resten slået fra.
– og lad mig endelig ikke komme igang med problemer med manglende dokumentation!